Info a pravidlá pre dobrovoľníkov na Košickej stanici

INFO pre DOBROVOĽNÍKA

                                          

- Dobrovoľník, ktorý pôsobí na vlakovej alebo autobusovej stanici v Košiciach, je prihlásený cez dobrovoľnícke centrum Košického kraja .

- Rovnako ním môže byť človek, ktorý priamo na mieste ponúkne svoju pomoc, ktorého hneď inštruujeme podpísať zmluvu a v budúcnosti pokračovať cez registráciu na webovej stránke.

- Hlavným zodpovedným koordinátorom za vlakovú a autobusovú stanicu v Košiciach je Mirka Langerova u nej sa nahlasujú služby dobrovoľníkov cez túto webovú stránku.

- Služba dobrovoľníka na mieste je zabezpečená 18 hodín denne, v 6 hodinových intervaloch (6:00 - 12:00, 12:00 - 18:00, 18:00 -00:00) s prestávkou v noci z dôvodu dezinfekcie staničných priestorov. Prípadné kratšie služby podľa dohody.

- Vedúci smeny sa väčšinou nemenia, zmeny iba v nevyhnutných prípadoch - Ráno Mirka K, poobede Edo, Patrik, Marek, Patrícia (ubytovanie) a Viktor.

- Ak tam vedúci smeny nie je, ihneď voláte Mirku Langerovu na číslo 0905 601 861

- Vedúci smeny rozdeľuje ľudí riešiacich ubytovanie, dopravu na vlakovej a autobusovej stanici, občerstvenie a iné podľa potreby

- Ak máte akýkoľvek problém, riešite to s Mirkou Langerovou, ako koordinátorku dobrovoľníkov. Nepredávame/neposúvame naše interné záležitosti ani prípadné spory či problémy verejne ďalej do médií.

- Miesto príchodu na službu dobrovoľníka je železničná stanica. Vesty, podpis dochádzky, občerstvenie budú v jednom z modrých kontajnerových domčekov. Kľúče od neho si budú striedať z ruky do ruky vedúci smeny.  Tu si dobrovoľník preberie informácie od predchádzajúcej smeny. Po splnení všetkých náležitostí o dochádzke je pre utečencov označený, pripravený a schopný pomôcť.

- Súkromné veci si dobrovoľníci nosia do jedného z modrých kontajnerových domčekov.

- Od predchádzajúceho dobrovoľníka alebo vedúceho smeny, ktorému sa hlási pri príchode si vyžiada/vypočuje informácie o momentálnej situácii na stanici a o mieste svojej služby (vlaková stanica/autobusová stanica), aké sú možnosti ubytovania. Kedy príde mimoriadny vlak z hranice a podobne.

- Vedúci smeny s ďalšími skúsenými dobrovoľníkmi organizuje ad-hoc stretnutia počas smeny pred príchodom mimoriadnych vlakov a rozhodne ako usmerniť a rozdeliť ľudí na stanici aby sa efektívne vyriešil nákup lístkov a ubytovanie.

- Pri dochádzke budú aj zmluvy o dobrovoľníctve, každý, kto ešte nemá podpísanú zmluvu, dve vypíše, jednu si nechá a jednu necháva nám

- Raz do týždňa, zatiaľ to vyzerá na stredu v čase 14.10 do 15.30 sa môžeme stretnúť s Mirkou Langerovou a porozprávať sa napríklad o ukrajinských rodinách, o vašej dobrovoľníckej činnosti, či vás to napĺňa, či by ste chceli nejakú zmenu v činnosti, lebo dobrovoľníckych programov máme veľa. O tom s čím vám vieme pomôcť, či máte nejaké nápady a podobne. 

- Na konci svojej služby svoj odchod hlási vedúcemu smeny.

- Pri odchode vždy vráťte vestu prosím, aby bola pre ďalších dobrovoľníkov k dispozícii.

- Prosím, po každej smene sa nahláste na ďalšiu smenu cez internet čo najskôr.

- Ak nemôžete chodiť na celé smeny, stačí po internetovej registrácii vypomôcť aj v najkritickejších časoch 3 hodinky a to od 14.00- 17.00 alebo od 17.30 - 21.00. Pri registrácii uveďte do poznámky, že prídete len na určitý čas.

- Snažte sa aj kratšiu službu hlásiť aspoň deň vopred, nech vieme, s koľkými ľuďmi môžeme rátať

- Pridajte sa do Facebook skupiny ŽSSK KSK dobrovoľníci, zdieľame si tam medzi sebou novinky 

- Ak súkromná osoba alebo neznáma spoločnosť chce zobrať do zahraničia deti, alebo ženy s deťmi, nedávame im žiadne kontakty ani nedohadzujeme dopravu. Dokonca ak sa nám zdajú podozriví, voláme 158. Aby sme v dobrej viere nepodporili obchod s bielym mäsom. Dopravu do zahraničia riešime iba ak je zdroj overený a sú oficiálne nahlásení, vie sa o nich a idú organizovaní s niekým koho poznáme (KSK, Grécka eparchia, Katolícka charita, atď) . Aby si Ukrajinci nesadli do áut aj preto, že si myslia, že my garantujeme bezpečnosť. Ak sa rozhodnú sami s niekým ísť je to na ich zodpovednosť.

 

ÚLOHY:

- Pôsobenie na vlakovej alebo na autobusovej stanici - podľa potreby sa môžu presúvať aj na Hot-spot ČH 

- Dobrovoľník sa stará o svoju bezpečnosť, zdravie

- Vstupuje do komunikácie a spolupráce s inými dobrovoľníkmi aj z iných organizácií ako Mesto Košice, Grécko katolícka Eparchia, Rím. Kat. Charita, ktorí tiež prichádzajú pomáhať. Počas dňa prichádzajú rôzni ľudia a ďalšie organizácie a tie si jednotlivo alebo navzájom pomáhajú a koordinujú pomoc utečencom.

- Naša pomoc je zameraná na ukrajinských občanov - utečencov, ktorí majú ukrajinský pas (samozrejme, radi pomôžeme aj osobám z tretích krajín) - najdôležitejšia vec je mať otvorené srdce pre ľudí, ktorí hľadajú pomoc, pokojne s nimi komunikovať, snažiť sa ich upokojiť, povzbudiť, prejaviť záujem, usmiať sa - proste byť pre nich blížnym človekom

 

 1.) POMOC ĽUĎOM NA STANICI

- pohybovať sa pomedzi ľudí na stanici a byť im k dispozícii s informáciami, resp. pýtať sa, či nepotrebujú s niečím pomôcť (ukrajinsky, rusky, anglicky)

- pomáhať nájsť cestovné spojenie do cieľovej stanice cesty utečencov

- využívať aplikáciu “CP.sk” a vytlačené dokumenty o odchodoch vlakov a autobusov, mapky stanice, nástupišťa atď.

- ak neviem vyhľadať spojenie sám, využijem možnosť ísť sa spýtať pracovníka železnice (ZSSK, RegioJet) za okienkom v zákazníckom centre stanice

- ak je na vyhľadanej ceste viacero prestupov, poprosím pracovníka železníc, aby vytlačil rozpis cesty a prestupy

- odprevádzať k okienku k zakúpeniu cestovného lístka, resp. rezervácie na sedenie a komunikácia s pani za okienkom

    •  PODMIENKY CESTOVANIA:

- utečenci s reálnym ukrajinským pasom/passport (!!! pozor, musí byť passport alebo Občiansky preukaz Ukrajiny - nič iné neplatí) majú cestu po Slovensku, Česku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku, Nemecku a zvyšku EÚ zadarmo - tzn. ich passport je ich lístkom, teda nemusia si nič kupovať, ale ZSSK vyžaduje z dôvodu evidencie formálny lístok zadarmo vydaný po preukázaní sa pasom.

- pre ich istotu skontrolujte, či majú ukrajinský passport, aby potom nemali problémy vo vlaku - ak chcú mať miestenku, teda sedieť (čo im výsostne odporúčame), tak si musia zakúpiť miestenku (SK - 1€ na osobu, zahraničie - 2€ na osobu)

- ak nemajú ukrajinský pas/passport, tak si lístok musia zakúpiť sami za svoje vlastné peniaze (väčšinou ide o ľudí z tretích krajín)

- Deti passport nepotrebujú, rodičia majú väčšinou "svidectvo" (niečo ako rodný list) - čo sa týka vlakov RegioJet, je potrebné sa informovať v ich kancelárii na boku uličky k nástupištiam, nakoľko sú dané vlaky obsadené a dohodnúť sa o umiestnení utečencov do ich vlakov (aj tieto vlaky sú zadarmo)

- usmernenie k sledovaniu nástupištia k danému vlaku, k jeho nasmerovaniu, resp. odprevadeniu na samotné nástupište

- usmernenie o tom, kde sú toalety (zatiaľ zdarma), úschovňa batožín (spoplatnená), zmenáreň, kde je možné zakúpiť SIM kartu do mobilného telefónu (občasná O2 prítomnosť na stanici alebo Aupark - prenechávame im technické riešenie problémov a zakúpenie karty), rozdávanie rúšok na stanici alebo ČH, plus upozorniť utečencov na ich nasadenie špeciálne ak chcú ísť nakupovať do Lidlu a iných obchodov. V niektorých obchodoch ako potraviny je zakázaný vstup so psom, treba na to upozorniť.

 

 2.) ODDYCHOVÉ MIESTO – železničná stanica, ČH - modré kontajnery (Hot Spot)

- Dobrovoľník ponúka a zabezpečuje oddychové miesto pre tých, ktorí čakajú na vlak dlhšie ako hodinu a pol - mestské oddychové miesto - Červená hviezda (ČH) - po žltých šípkach priamo z hlavnej stanice - vchod už len zozadu, smerom od Autobusovej stanice. Ponúkajú: teplo, jedlo, nápoj, elektrina, oddych

- Ak čakajú menej, tak ich presunieme na 1. alebo 2. poschodie železničnej stanice, kde bude zabezpečené sedenie. Prípadne ich smerujeme do čakárne pre mamičky s deťmi  na 1. poschodí a 2. poschodí. Je tam teplo, elektrina, farbičky a papiere a pod. – Ale je vyhradené len pre matky s deťmi. Dobrovoľníci chodia do čakárne dopĺňať chýbajúci materiál.

-Je dôležité ľudí po kúpe lístka presúvať inde aby bola železničná hala na prízemí (vestibul) k dispozícií pre ďalších ľudí, ktorí prichádzajú na stanicu

 

3.) UBYTOVANIE A ROZVOZ

- Dobrovoľník so zodpovednou osobou zabezpečuje ubytovanie pre ukrajinské rodiny a odvoz na tieto miesta

- Používame oficiálny portál na ubytovanie z KSK https://ubytovanieksk.sk

- Zodpovedná osoba dopĺňa zoznam kde sa dá ubytovať. Aktualizuje údaje podľa počtu lôžok k dispozícii

- Ubytovanie vytelefonuje zodpovedná osoba za KSK podľa smeny a následne zabezpečia odvoz utečencov na miesto ubytovania

- dobrovoľník odprevadí ľudí k odvozu a pomôže s batožinou

 

 SLUŽBA NA AUTOBUSOVEJ STANICI:

- Naša pomoc je zameraná na ukrajinských občanov - utečencov, ktorí majú ukrajinský pas a prichádzajú autobusmi z hranice na autobusovú stanicu

- úloha spočíva v sledovaní situácie na mieste t.j. vystupovanie ľudí z autobusov na stanici a na ceste k železničnej stanici

- dobrovoľníci oslovujú ľudí s pomocou, informujú ich, resp. navigujú na železničnú stanicu, kde sa im poskytne pomoc

- Pomáhajú s nákupom lístkov pre súkromných prepravcov do Poľska.

- Info - Chodia aj autobusy do Poľska ako Krakow, Katowice, mimo pravidelnej linky, pretože tieto cesty organizujú rôzny súkromní prepravcovia.

Napríklad:

Unibuss do Krakowa a Katowice s cenami podľa obsadenosti od 35 do 100Eur/osobu

Flixbus 3x denne do Krakowa, Katowice od 10eur/osobu

 

ZHRNUTIE

Celú službu na stanici zabezpečuje pani Langerová z Dobrovoľníckeho centra Košického kraja 

 

DÔLEŽITÉ TELEFÓNNE ČÍSLA

Kontaktné centrum ZSSK (Štátny osobný prepravca na železnici) - 18 188

Mirka Langerova 0905 601 861

P. Vargova 0915 874 537 ( ak je potrebné odkomunikovať situáciu na hranici Veľké Slemence)

P. Gajdošová (prekonzultovať ubytovanie) 0905 948 691

 

Web Linky:

KSK pre Ukrajinu ukrajinaksk.sk 

LINKA ZDRAVIA V UKRAJINSKOM JAZYKU ua.diagnose.me  tel.:  +421 2 210 250 75 (denne od 7.00 do 19.00)

ZSSK - Pomoc pre Ukrajinu 

Pomocník